Recykling łopat turbin wiatrowych - ECOSQUAD Zrównowazone budownctwo LEED BREEAM WELL DGNB

Certyfikaty nie mają przed nami tajemnic!
Przejdź do treści
BAZA WIEDZY
15.07.2025
Drugie życie łopat wiatrowych. Polska i Holandia pokazują, że recykling może być architekturą przyszłości

W całej Europie trwa zielona rewolucja – stare turbiny wiatrowe ustępują miejsca nowocześniejszym i wydajniejszym konstrukcjom. Z jednej strony to pozytywny sygnał – transformacja energetyczna nabiera tempa. Z drugiej – pojawia się realny problem: co zrobić z tysiącami ton wycofywanych łopat wirników? Te imponujące elementy, osiągające długość nawet 80 metrów, są wykonane z kompozytów – głównie włókna szklanego zatopionego w żywicy epoksydowej. Materiał ten jest wyjątkowo trwały, lekki i odporny na warunki atmosferyczne – ale przez to niezwykle trudny do recyklingu.
Dziś większość wycofanych łopat trafia na wysypiska lub do cementowni, gdzie są współspalane jako alternatywne paliwo. Jednak ten sposób utylizacji rodzi kontrowersje ekologiczne i społeczne. W odpowiedzi na ten problem, coraz częściej pojawiają się rozwiązania alternatywne – przede wszystkim upcykling, czyli ponowne wykorzystanie materiału w nowych, pełnowartościowych zastosowaniach.

Holenderska innowacja: ekran z łopat przy autostradzie A58
W lipcu 2025 roku w Holandii zaprezentowano przełomowy projekt, który może na nowo zdefiniować podejście do kompozytowych odpadów w energetyce. Przy autostradzie A58, niedaleko Eindhoven, powstał pierwszy na świecie ekran akustyczny wykonany z używanych łopat turbin wiatrowych. „Blade Barrier”, bo tak nazwano konstrukcję, mierzy 60 metrów długości i został wykonany z trzech łopat: dwóch w całości i jednej przeciętej.
To wspólna inicjatywa holenderskiego startupu Blade‑Made oraz krajowego zarządcy dróg Rijkswaterstaat, realizowana w ramach programu InnovA58. Projekt ma charakter pilotażowy – do końca 2026 roku konstrukcja będzie poddawana testom wytrzymałościowym, akustycznym oraz środowiskowym. Co istotne, ekran osadzono nie na betonowym fundamencie, lecz na nasypie ziemnym – rozwiązanie to dodatkowo ogranicza emisję CO₂ i ułatwia późniejszy demontaż. Jeżeli wyniki okażą się pozytywne, Holandia planuje wykorzystać podobne ekrany nie tylko przy drogach, ale też przy liniach kolejowych, farmach fotowoltaicznych czy w otoczeniu obiektów przemysłowych.


Polska: most nad Szprotawą jako symbol możliwości
Choć Polska nie ma jeszcze rozbudowanego systemu upcyklingu kompozytów, to już w 2021 roku powstała konstrukcja, która odbiła się szerokim echem w Europie. Mowa o moście pieszo-rowerowym nad rzeką Szprotawa, który powstał z dwóch połączonych łopat turbinowych. Za projekt odpowiada firma Anmet ze Szprotawy we współpracy z GP Renewables, Politechniką Rzeszowską i lokalnym samorządem.
Most ma 23 metry długości i ponad 4 metry szerokości. Jego nośność została potwierdzona badaniami wytrzymałościowymi, a cała konstrukcja powstała z minimalnym użyciem stali i betonu. Co więcej – łopaty połączone zostały w miejscu korpusu, tworząc dźwigary główne mostu. Inwestycja została zrealizowana w zaledwie kilka dni i zdobyła prestiżową Polsko‑Niemiecką Nagrodę Gospodarczą, jako przykład innowacyjnego zarządzania materiałami trudnymi do przetworzenia.
Dzięki tym doświadczeniom Anmet stworzył markę „Wings for Living”, oferującą m.in. meble miejskie i ogrodowe z łopat turbin. To pokazuje, że upcykling kompozytów może mieć realną wartość użytkową i rynkową.

Między entuzjazmem a realiami
Choć realizacje takie jak Blade Barrier czy most w Szprotawie stanowią imponujące dowody na to, że recykling łopat turbinowych jest możliwy, to droga do jego upowszechnienia wciąż jest długa. W pierwszej kolejności potrzebne jest systemowe podejście – zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach brakuje przepisów i standardów, które ułatwiałyby ponowne wykorzystanie elementów kompozytowych w budownictwie czy infrastrukturze. Dziś każda taka realizacja wymaga indywidualnych analiz, pozwoleń i testów, co znacząco podnosi koszty.
Kolejnym wyzwaniem są badania naukowe. Choć pierwsze testy wytrzymałościowe wykazują duży potencjał kompozytów z łopat, to nadal brakuje długoterminowych analiz dotyczących ich odporności na promieniowanie UV, zmienne warunki atmosferyczne czy uszkodzenia mechaniczne. Niezbędne są także testy związane z bezpieczeństwem – zarówno użytkowników, jak i środowiska.
Innym ważnym aspektem jest logistyka – łopaty są bardzo duże i trudne do transportu. Dlatego eksperci podkreślają, że upcykling powinien być prowadzony lokalnie – najlepiej w miejscu demontażu turbiny lub w jego pobliżu. To nie tylko ogranicza koszty transportu, ale także minimalizuje ślad węglowy całego procesu.
Wreszcie, potrzebne są nowe pomysły na zastosowanie przetworzonych łopat. Mosty i ekrany akustyczne to dopiero początek. Kompozyty z łopat mogą znaleźć zastosowanie w miejskiej architekturze: jako elementy wiat przystankowych, mebli parkowych, konstrukcji altan, dachów hal magazynowych, czy nawet jako panele ścienne w budownictwie modułowym. Odpowiednie przetworzenie pozwala uzyskać lekkie, trwałe i estetyczne elementy, które spełniają normy bezpieczeństwa i środowiskowe.

Czas na zmianę myślenia
Zarówno holenderskie, jak i polskie przykłady pokazują, że upcykling łopat wiatrowych to nie mrzonka, lecz realna możliwość. Infrastruktura oparta na przetworzonych kompozytach może być trwała, bezpieczna i atrakcyjna wizualnie. Co więcej – może symbolizować zmianę paradygmatu: od kultury jednorazowości do gospodarki cyrkularnej.
Polska, choć dopiero rozpoczyna swoją drogę w tym obszarze, ma potencjał, by stać się liderem regionalnym w zakresie innowacyjnego gospodarowania zużytymi materiałami z OZE. Warunkiem jest jednak współpraca: między samorządami, przedsiębiorcami, uczelniami technicznymi i legislatorami. Tylko wtedy możliwe będzie stworzenie efektywnego i opłacalnego modelu gospodarki kompozytowej.
Jeśli chcemy, by zielona transformacja była naprawdę zrównoważona – musimy zadbać nie tylko o budowę turbin, ale też o to, co stanie się z nimi, gdy przestaną się kręcić.

Bibliografia
  1. Przemysł Chemiczny – Bledzki A., Recykling i upcykling łopat turbinowych. Część 3, 2024, PDF online
  2. WindPowerNLWorld’s first sound barrier made of wind turbine blades revealed in the Netherlands, 4.07.2025,
  3. Innovative MaterialsBlade Barrier along A58 in the Netherlands, 2025,
  4. Infrasite.nlDe Blade Barrier: een geluidscherm van oude windturbinebladen langs de A58, 2025,
  5. Modernizacja RokuPierwsza na świecie upcyklingowa kładka z łopat turbiny wiatrowej w Szprotawie,
  6. CompositesWorldAnmet installs first recycled wind turbine blade-based pedestrian bridge, 2021,
  7. Blade-Made.com – Portfolio projektów z łopat turbinowych: mosty, meble, ekrany,
  8. Elektryka Prąd Nie TykaMost z łopat turbiny – polski pionier upcyklingu,

Wróć do spisu treści